Schijf van Vijf schiet tekort
Vandaag heeft Gert Schuitemaker, hoofdredacteur van Orthomoleculair Magazine, bijgaande open brief aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer verstuurd om de volksvertegenwoordigers erop te wijzen dat het Voedingscentrum zelf heeft aangegeven dat de Schijf van Vijf niet meer voorziet in de vitamine- en mineralenbehoefte van grote groepen Nederlanders. Dit zegt het Voedingscentrum zelf!
OPEN BRIEF aan de leden van de Staten Generaal
De Schijf van Vijf, dé leidraad voor gezond, lekker en veilig eten zoals het Voedingscentrum stelt, voorziet niet meer in de vitamine- en mineralenbehoefte van grote groepen Nederlanders. Ik zou u met deze mededeling niet lastiggevallen, ware het niet dat de bron van deze constatering het Voedingscentrum zélf is in zijn rapport Richtlijnen goede voedselkeuze (2007). Dit rapport is direct afgeleid van de Richtlijnen goede voeding (2006) van de Gezondheidsraad.
Ook al houdt de Nederlander zich strikt aan de Schijf van vijf, hij zal er niet in slagen om voldoende binnen te krijgen van zes belangrijke micronutriënten: foliumzuur, vitamine D, vitamine A, ijzer, selenium en zink. Let wel: volgens het rapport van het Voedingscentrum! Daar komt bij dat uit een ouder rapport van de Gezondheidsraad (Enkele belangrijke ontwikkelingen in de voedsel-consumptie, 2002) blijkt dat slechts 1,8% van de Nederlanders eet volgens de Richtlijnen Goede Voeding. Ook dit feit heeft nooit de aandacht gekregen die het verdient.
Er is structureel iets mis met de voedingsvoorlichting in Nederland. Al tientallen jaren loopt de voorlichting achter de feiten aan. Dit heeft ernstige consequenties, zoals blijkt uit het voorbeeld foliumzuur. In 1960 werd op basis van dierproeven al vermoed dat een foliumzuurtekort het risico van een open ruggetje bij de foetus vergroot. In 1965 werd dit vermoeden bevestigd door een humane studie. Begin jaren tachtig bleek uit een interventiestudie dat foliumzuur bij vrouwen de kans op een baby met een open ruggetje significant verlaagt. Pas in 1995, nadat in 1991 een grote multicenter-studie was uitgevoerd, startte in Nederland de publiekscampagne gericht op vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Jarenlang was de Nederlandse vrouw verstoken gebleven van informatie en werden in Nederland jaarlijks 300 baby’s met een open ruggetje geboren. Terwijl dit aantal met de helft had kunnen worden teruggedrongen bij een adequate voorlichting.
Een analoge situatie doet zich nu voor met vitamine D. Vóór 1997 was de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) voor volwassenen nog 0 tot 100 IE. Deze hoeveelheid is momenteel opgetrokken naar 100 IE. Vitamine D-onderzoekers (Garland FC, University of California San Diego; Heaney RP, Creighton University, Omaha; Vieth R, University of Toronto, Holick MF, Boston University) zijn tot de conclusie gekomen dat de ADH voor populaties in gematigde klimaatzones 10 x hoger behoort te zijn (1000 IE). Onderzoek in Nederland laat zien dat vooral personen met een donkere huid een vitamine D-tekort hebben. Vitamine D is een beschermende factor tegen botontkalking, autoimmuunziekten (multiple sclerose, artritis), hartfalen en ook kanker. In een zeer recent onderzoek is vastgesteld dat vitamine D kinderen beschermt tegen de ontwikkeling van diabetes type-1 (juveniele diabetes).
Het blijkt dat al tientallen jaren grote groepen Nederlanders tekorten hebben aan een of meer voedingsstoffen en dat dit ernstige consequenties heeft voor de volksgezondheid. Dit feit alléén is al ernstig genoeg om onder uw aandacht te brengen. Maar daarenboven schiet de voedingsvoorlichting in Nederland ernstig tekort.
Ik vraag u daarom u hierover te informeren. Tot nadere informatie ben ik altijd bereid.
Met vriendelijke groet,
Dr. Gert E. Schuitemaker, Hoofdredacteur Orthomoleculair Magazine
ortho@ortho.nl; 0315-695211
Referenties:
1.
Richtlijnen goede voedselkeuze (2008)2.
Richtlijnen goede voeding' (2006) van de Gezondheidsraad3.
Enkele belangrijke ontwikkelingen in de voedselconsumptie. Gezondheidsraad, september 2002; pag. 1694.
Foliumzuur bij open ruggetjes. Orthomoleculair Magazine (Ortho), nr.3, 19955.
Vitamine D en kanker. Orthomoleculair Magazine (Ortho), nr.6, 2007